Nadwaga. Otyłość. Przyczyny. Leczenie. Skutki.

Otyłość jest chorobą cywilizacyjną dotykającą ludzi zamieszkających głównie kraje wysokorozwinięte. Jest uznawana za chorobę przewlekłą, w wyniku której dochodzi do nadmiernego gromadzenia się tkanki tłuszczowej znacznie powyżej wartości prawidłowych. Natomiast, nadwaga jest schorzeniem, które może prowadzić do otyłości. Wymaga ona odpowiedniej diagnostyki i leczenia. Dotyczy zarówno osób dorosłych, dzieci i młodzieży.

Przyczyny:

Jedną z przyczyn otyłości jest nadmiar energii, czyli jemy więcej niż wynosi nasze dzienne zapotrzebowanie energetyczne oraz posiadamy nieprawidłowe nawyki żywieniowe. Drugą przyczyną nadwagi jest brak lub zbyt mała aktywność fizyczna. Trzecią przyczyną mogą być również czynniki genetyczne, istnieją jednostki chorobowe, w których dochodzi do nadmiernego gromadzenia się tkanki tłuszczowej w organizmie człowieka. Czwarta przyczyna to czynniki psychologiczne, które mogą przyczyniać się do nadmiernej masy ciała np. „zajadanie stresów”.

Leczenie:

1. Wprowadzenie właściwej diety – jest kluczowym czynnikiem w walce z otyłością. Indywidualnie dopasowana zbilansowana dieta to podstawa. Również edukacja żywieniowa będzie tutaj bardzo ważna, jej celem jest wykształcenie właściwych nawyków żywieniowych.
  2. Wprowadzenie aktywności fizycznej do codziennego funkcjonowania – w celu utraty masy ciała trzeba wprowadzić również aktywność fizyczną. Dostosowana jest ona indywidualnie do danej osoby, gdzie uwzględniamy jej możliwości zdrowotne oraz ruchowe.
  3. Leczenie farmakologiczne – Są stosowane dwa leki. Pierwszy z nich powoduje wydłużenie czasu odczuwania sytości po posiłku oraz zmniejsza apetyt. Drugi spowalnia trawienie w jelitach tłuszczu. O tym czy leki są potrzebne oraz jakie ma być ich dawkowanie decyduje lekarz.
  4. W skrajnych przypadkach – otyłość II i III stopnia. Przeprowadza się zabieg zmniejszający żołądek. O tym zabiegu decyduje lekarz.

Skutki:
Nadmiar tkanki tłuszczowej to zwiększone ryzyko wystąpienia:

1. Chorób układu krążenia
  2. Chorób metabolicznych