W Polsce coraz łatwiej i bezpieczniej poruszać się jednośladem – w miastach i między nimi rozwijana jest sieć ścieżek rowerowych, dostępne są liczne aplikacje na telefon z mapami dla cyklistów, w mediach społecznościowych fani dwóch kółek zrzeszają się w grupach, w których polecają sobie ciekawe trasy i zawierają rowerowe znajomości.
Rower stanowi łatwo dostępny i niedrogi sposób na zażywanie optymalnej aktywności fizycznej w każdym wieku, przez cały rok.
Jego prototyp – maszyna biegowa (drezyna) – opatentowany został w 1818 roku. Przypominał dzisiejsze rowerki biegowe dla dzieci – wprawiano go w ruch poprzez odpychanie się nogami od ziemi. Wykonany był z drewna, a komfort jazdy i poziom bezpieczeństwa pozostawiały sporo do życzenia. Nadal pracowano nad pojazdem dwukołowym napędzanym siłą mięśni nóg i stale dokonywano ulepszeń technologicznych. Na przestrzeni lat wszystkie materiały, z których wykonany jest rower, całkowicie zmieniono, osiągając optymalne warunki do bezpiecznej, komfortowej, szybkiej i satysfakcjonującej jazdy. Współcześnie ramy najpopularniejszych rowerów produkowane są z rur ze stali węglowej, droższych – ze stopów aluminium lub stali stopowych. Koła mają konstrukcję szprychową (32 lub 36 szprych)
Różnorodność modeli sprawia, że każdy jest dziś w stanie dobrać rower odpowiedni do własnych preferencji.
Do jazdy po mieście (dojazdu do szkoły, do pracy, na drobne zakupy) odpowiedni jest rower miejski. Jest to spory, nieskomplikowany pojazd, o szerokim i wygodnym siodełku, wyposażony w kilka podstawowych biegów, z dużymi kołami. Zapewnia szybką komunikację w przestrzeni miejskiej.
Na ciężkich trasach po nierównym terenie świetnie sprawdzą się rowery górskie. Dziury, wzniesienia i dołki nie stanowią dla nich żadnego problemu, dlatego są chętnie wybierane przez użytkowników polskich dróg.
Pomiędzy rowerem miejskim i górskim plasuje się rower turystyczny (trekkingowy). Nadaje się do spokojnych, rekreacyjnych wypraw za miasto, z wyłączeniem trudnych szlaków.
Dla dzieci dostępne są tzw. rowery dziecięce, dzięki którym młody człowiek może się łagodnie wdrażać w rowerowe hobby, by z czasem przesiąść się na model zgodny z własnymi potrzebami.
W ostatnich latach na popularności zyskuje e-bike, czyli rower elektryczny. Jest wyposażony w akumulator i silnik elektryczny umożliwiający szybsze i wygodniejsze przemieszczanie się, na przykład po zatłoczonym mieście. Silnik zapewnia wsparcie podczas tradycyjnego pedałowania, co powoduje mniejsze zmęczenie rowerzysty przy pokonywaniu wzniesień lub wymagających odcinków.
Pamiętajmy, że jazda na rowerze nie musi boleć.
Nawet długa trasa nie musi oznaczać dyskomfortu! O ile wyregulujemy wysokość i kąt nachylenia siodełka, podróż rowerem nie będzie oznaczała bólu pośladków, miednicy i kręgosłupa. Równie ważna jest regulacja kierownicy. Warto poświęcić tym zagadnieniom więcej uwagi, popytać doświadczonych cyklistów. Rower nie boli, naprawdę!
Ruszamy w drogę!
Wygodny strój, obuwie, nakrycie głowy w letnie dni, okulary słonecznie według potrzeby, woda w bidonie i… cała naprzód! Początkowo ogranicza nas własna forma, która może nie pozwolić na wyprawy dłuższe niż 30 minut i pokonywanie wzniesień. Gdy jednak wyrobimy minimalną kondycję, ograniczać nas będzie jedynie czas, który mamy na przyjemność rowerowej przygody.
0 komentarzy