Prawidłowy oddech – techniki i sposoby

Prawidłowe oddychanie wbrew pozorom nie jest proste. Większość ludzi nie oddycha pełną piersią oddychając zbyt płytko i nie wykorzystując przepony. W takim przypadku nasz organizm dostaje za mało tlenu przez co w efekcie szybciej się męczymy, pojawia się ból głowy, rozdrażnienie czy uczucie znużenia. Długotrwałe nieprawidłowe oddychanie może prowadzić do pogorszenia sprawności intelektualnej, obniżenia odporności oraz może być przyczyną chorób układu oddechowego, pokarmowego czy krążenia wynikających z niedotlenienia. Dlatego zadbaj o swoje zdrowie i zacznij od świadomego oddychania!

Jak powinno wyglądać prawidłowe oddychanie?

– Prawidłowy oddech powinien być wolny oraz głęboki. Dorosły człowiek powinien wykonywać średnio od 12 – 17 oddechów na minutę.
– Oddychaj lekko i równomiernie
– Nie spiesz się. Zwolnij tempo oddechu
– Wykonaj wdech nosem. Nos ociepla wdychane powietrze, nawilża oraz oczyszcza je z bakterii
– Wykonaj wolny wydech ustami
– Skup się na pracy przepony. Podczas wdechu zaangażuj górną część brzucha, a nie klatki piersiowej. Dzięki temu nasz pobór tlenu może zwiększyć się nawet o 20%

Natomiast dla osób, które bardziej chcą popracować nad swoim oddechem przedstawiam przykładowe techniki oddychania:

  1. Relaksujące ćwiczenie oddechowe 4-7-8

Wyprostuj się i ułóż swój czubek języka na podniebieniu górnym zaraz za zębami
Wykonaj wydech przez usta
Wykonaj wdech nosem powoli licząc do 4
Następnie zatrzymaj wdech ponownie licząc do 7
Wypuść powietrze ustami licząc do 8
Powtórz sekwencje 4 razy tak, by odczuć ulgę i uspokoić się.

  1. Oczyszczający oddech ognia (Kapalabhati)

Usiądź wygodnie na krześle i zamknij oczy
Powoli pogłębiaj oddech oraz zwróć uwagę czy wydech jest odpowiednio długi
Gdy uda ci się pogłębić oddech, zacznij oddychać szybko, a wydech musi pochodzić z brzucha
Co 2 sekundy zrób małą przerwę na pogłębiony oddech
Powtórz sekwencje 10 razy

  1. Ćwiczenia oddechowe Buteyko

Terapia ta leczy nawyk nadmiernego oddychania oraz oddychania przez usta. Ćwiczenia zalecane są w stanach depresyjnych i napadów lęku. Metoda ta polega na powstrzymywaniu się jak najdłużej od nabierania powietrza. Orientacyjny czas wynosi od 15-60 sekund. Należy oddychać płytko przez nos. Ćwiczenie te wykonywać od 15-60 min. w trakcie napadu lęku.

Jak oddychać w maseczkach?

Oddychanie w maseczkach może wiązać się z dużym dyskomfortem. U niektórych może powodować spłycenie i przyspieszenie oddechu, dodatkowy stres i uczucie duszności. W momencie, kiedy oddychamy przez maseczkę wdychamy część powietrza, które przed chwilą wydychaliśmy. W tym momencie zwiększamy naszą tolerancję na dwutlenek węgla, a to z kolei przyczynia się do rozszerzenia dróg oddechowych i polepszenia wydolności. W przypadku duszności zachowuj spokojny oddech. Po wykonaniu kilku spokojnych oddechów przez nos organizm zaadoptuje się do nowych warunków.

Co nam daje świadome oddychanie?

– Dotlenia mózg
– Obniża poziom kortyzolu, czyli hormony stresu
– Oczyszcza nasz organizm z toksyn
– Zmniejsza napięcia w ciele

Zostaw Komentarz

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnie wpisy