Moc bliskości fizycznej

Aby przeżyć, są nam potrzebne cztery w ciągu dnia. Osiem zapewnia szczęście i zdrowie. Mowa o przytuleniach, głaskach i dotknięciach pełnych czułości. Okazuje się, że bliskość fizyczna jest niezbędna do życia, i to nie tylko dla noworodków.

Ogromna, życiodajna wręcz moc dotyku ma związek z oksytocyną – tak zwanym hormonem miłości. Jest ona odpowiedzialna za budowanie więzi, jej poziom wzrasta po narodzinach dziecka, jak również przy dotykaniu kogoś, na kim nam zależy. Oksytocyna zapewnia szczęście i umacnia poczucie bezpieczeństwa. Hormon miłości uspokaja w każdej sytuacji. Mechanizm wydzielania oksytocyny jest tak silny i potrzebny, że działa nawet w bliskim kontakcie z osobą obcą, przy dotykaniu zwierzęcia a nawet – maskotki! Pozbawieni tego mechanizmu żylibyśmy w permanentnym stresie, co rychło doprowadziłoby do śmierci.

Wydzielanie oksytocyny wpływa też obniżenie ciśnienia krwi, ogólne rozluźnienie i ma działanie przeciwbólowe. To, między innymi, tłumaczy, dlaczego instynktownie uciskamy własne skronie podczas migreny. Przy wielu przewlekłych schorzeniach, którym towarzyszy ból, świetnie sprawdza się terapia masażem – pacjenci zmniejszają dawki leków przeciwbólowych.

Zamiast więc z czułością głaskać swój smartfon, przy każdej możliwej okazji dotknij bliskiej ci istoty! Przedłuż życie swoje i jej. Zapamiętaj i praktykuj codziennie przez pół minuty:

1. Na ciepło uścisku jako pierwsze reagują hormony: wspomniana oksytocyna, serotoniny, dopamina i endorfiny podnoszą się i – najogólniej mówiąc – poprawiają samopoczucie. Zaś kortyzol związany ze stresem momentalnie się obniża.
  2. Układ nerwowy pod wpływem przytulania osiąga stan równowagi.
  3. Wskutek obniżonego ciśnienia krwi wywołanego bliskością fizyczną, praca serca się stabilizuje, a poziom tlenu w układzie krwionośnym się zwiększa.
  4. Już zwykłe trzymanie za rękę odsuwa od nas ból.
  5. Powyższe korzyści uodparniają cały organizm!

Przytulani i przytulający są zdrowsi i szczęśliwsi.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.