Międzynarodowy Dzień Walki z Rakiem

W naszym kraju żyje prawie milion pacjentów ze zdiagnozowanym nowotworem. W praktyce oznacza to, że każdego dnia kilkaset osób dowiaduje się o chorobie i rozpoczyna walkę o swoje życie. No właśnie… walka, czy to właściwe określenie?

Informacja o raku przeważnie dobija, nierzadko wywołuje załamanie. Nakłanianie do walki może wpędzać pacjentów w poczucie winy i nasilać niedobry nastrój. Gdy nowotwór postępuje, a podjęte działania nie przynoszą spodziewanych efektów, chorzy czują się strasznie. Myślą, że zawiedli swoich bliskich i lekarza.

Słowa mają ogromną moc, dlatego lepiej mówić terapia, starania o wyzdrowienie, proces leczenia.

Wskaźniki wyleczeń wszystkich odmian raka w Polce poprawiają się, lecz wciąż są gorsze w porównaniu do państw Europy Zachodniej. Zasadnicza przyczyna to stanu niedoskonały i niedofinansowany system opieki onkologicznej.

Rzeczywistość Pacjenta onkologicznego to kilkugodzinne kolejki i próby zdobycia możliwie najszybszego terminu na badanie z zakresu diagnostyki onkologicznej. To także formalizm i brak zaangażowanej rozmowy ze strony lekarzy. Komunikacja na linii onkolog-pacjent krótka i mocno niedoskonała. W tych warunkach natychmiast rodzi się zagubienie, niedoinformowanie i osamotnienie chorobie. Z tego powodu że wiedza staje się elementem skutecznej terapii!

W myśl tej zasady w 2012 roku powstała internetowa baza wiedzy o raku www.zwrotnikraka.pl

Celem portalu jest przekazywanie rzetelnej, wiarygodnej i aktualnej wiedzy dla Pacjentów oraz ich rodzin. Dzięki temu zyskują pewność siebie, wsparcie oraz są w stanie świadomie i aktywnie współuczestniczyć w procesie leczenia.