Mieć czy być? – czyli jak nie zacząć wychowywać materialisty w te święta

Okres świąteczny niesie pewną niespójność. Z jednej strony przez cały grudzień słyszymy o istocie spędzanego z rodziną czasu i o wartościach niematerialnych, takich jak dobroć, życzliwość, otwartość na bliźniego, z drugiej – nie potrafimy wyobrazić sobie Świąt Bożego Narodzenia bez materialnych prezentów, w dużej liczbie i pokaźnych, zwłaszcza, gdy chodzi o najmłodszych.

Niby zaprzeczamy wszyscy, jako bylibyśmy materialistami, a jednak paraliżuje nas nad wyraz obawa, że dziecko mogłoby być rozczarowane zbyt małą liczbą podarunków pod choinką. Co roku wydajemy setki złotych na zabawki, pluszaki, gry edukacyjne, książki, gry komputerowe, co zamienia świąteczne chwile w materialistyczny show.

Aby nie doprowadzić, do sytuacji, gdy nasza pociecha siedzi na stertach papieru i rozrywa kolejne pudełka, w nadziei na znalezienie prezentu idealnego, odrzucając za siebie wszystkie rozpakowane do tej pory podarunki, należy w pierwszej kolejności zastanowić się, jakimi wartościami kierujemy się my sami – dorośli rodzice własnych dzieci.

Prawdą jest, że osoby postrzegające rzeczywistość i wartościujące ludzi przez pryzmat posiadania, kreują u swoich dzieci taką samą wizję świata.

Na wartościach jednak nie koniec.

Liczne badania dowodzą, że materializm dotyka w dużej mierze dzieci z rozbitych rodzin oraz tych, których wychowują emocjonalnie zdystansowani opiekunowie. Wzrastanie w atmosferze niepewności i mało efektywnego stylu porozumiewania się ze strony rodziców prowadzi do niskiego poczucia wartości u najmłodszych, a to z kolei pcha ich w szpony materializmu. Wszak przedmioty stają się rekompensatą emocjonalnych zaniedbań. Oczywiście chwilowo.

W napędzaniu chęci posiadania ogromny udział biorą reklamy. Telewizja i Internet sprzyjają materializmowi. I znów badania jasno potwierdzają, że najmłodsi izolowani od reklam pragną dużo mniej. Z kolei inne eksperymenty udowadniają, że nie tyle ekspozycja na treści reklamowe ma wpływ na rozwój materializmu, co ogólny poziom zadowolenia ze swojego życia. Szczęśliwi nie pragną wiele, bo czują się dobrze!

Nadmierna koncentracja na wartościach materialnych, którą rozwijamy w dziecku od wczesnych lat, powoduje u młodych ludzi spadek motywacji do podejmowania wyzwań, brak ambicji, ogranicza ich kreatywność i prowadzi do oczekiwania, że rodzice będą wspierali swoje dorosłe dziecko finansowo! Materialiści niechętnie angażują się w działania społeczne, nie interesują ich sprawy świata, kraju.

Nie róbmy krzywdy najmłodszemu pokoleniu i obdarowujmy je w sposób rozsądny i świadomy. Pokazujmy dzieciom, że największą wartość ma wspólnie spędzony czas. Uczulajmy też młodych na techniki manipulacji stosowane w handlu.

Pamiętajmy, że bez modnych zabawek dzieci wcale się nie nudzą, a uaktywniają własną pomysłowość. Lalka nie musi być klonem żywego niemowlaka. To dziecko ma ją „ożywić” własną wyobraźnią.

Zostaw Komentarz

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnie wpisy

Andrzejki – skąd się wzięły i jak można celebrować?

Andrzejki – skąd się wzięły i jak można celebrować?

Na długo przed tym nim świat ogarnęło walentynkowe szaleństwo miłosne, na naszych ziemiach to właśnie święty Andrzej patronował pannom poszukującym ukochanego, a patronką chętnych na ożenek młodzieńców była święta Katarzyna (24 listopada). Andrzejki, jędrzejówki czy też jędrzejki obchodzono w Polsce w noc z 29 na 30 listopada, a najstarsze pisemne wzmianki o tym święcie pochodzą z XVI wieku; obrzędy z nimi związane znacznie wykraczają poza lanie wosku i tańce.

Oddychanie w zimnym powietrzu-dobre czy złe?

Oddychanie w zimnym powietrzu-dobre czy złe?

Nasze płuca przyzwyczajone są do pracy z określonym poziomem ciepłego, wilgotnego powietrza. Odpowiedzialny za to jest nos, który je ogrzewa i nawilża. Jeśli powietrze – po przepływie przez nos i dotarciu do płuc – jest nadal zbyt zimne i suche, płuca mogą się  temu sprzeciwić i zareagować odczuwalnym dla nas bólem.

Światowy Dzień Dziecięcego Porażenia Mózgowego

Światowy Dzień Dziecięcego Porażenia Mózgowego

Mózgowe porażenie dziecięce jest najczęstszym zaburzeniem ruchu u dzieci – szacuje się, że występuje w około 2,1 na 1000 żywych urodzeń. Leczenie MPD to proces trwający całe życie osoby nim dotkniętej i polega na terapii objawowej i zachowawczej. Do 8. roku życia mózg rozwija się dynamicznie i jest zdolny do przekierowania wielu ścieżek sygnałowych uszkodzonych przez początkowy uraz, dlatego tak istotne jest wczesne rozpoczęcie rehabilitacji dziecka z porażeniem.

Przegląd prywatności
Drogeria Zdrowit

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Ciasteczka stron trzecich

Ta strona korzysta z Google Analytics do gromadzenia anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny.

Włączenie tego ciasteczka pomaga nam ulepszyć naszą stronę internetową.