Mieć czy być? – czyli jak nie zacząć wychowywać materialisty w te święta

Okres świąteczny niesie pewną niespójność. Z jednej strony przez cały grudzień słyszymy o istocie spędzanego z rodziną czasu i o wartościach niematerialnych, takich jak dobroć, życzliwość, otwartość na bliźniego, z drugiej – nie potrafimy wyobrazić sobie Świąt Bożego Narodzenia bez materialnych prezentów, w dużej liczbie i pokaźnych, zwłaszcza, gdy chodzi o najmłodszych.

Niby zaprzeczamy wszyscy, jako bylibyśmy materialistami, a jednak paraliżuje nas nad wyraz obawa, że dziecko mogłoby być rozczarowane zbyt małą liczbą podarunków pod choinką. Co roku wydajemy setki złotych na zabawki, pluszaki, gry edukacyjne, książki, gry komputerowe, co zamienia świąteczne chwile w materialistyczny show.

Aby nie doprowadzić, do sytuacji, gdy nasza pociecha siedzi na stertach papieru i rozrywa kolejne pudełka, w nadziei na znalezienie prezentu idealnego, odrzucając za siebie wszystkie rozpakowane do tej pory podarunki, należy w pierwszej kolejności zastanowić się, jakimi wartościami kierujemy się my sami – dorośli rodzice własnych dzieci.

Prawdą jest, że osoby postrzegające rzeczywistość i wartościujące ludzi przez pryzmat posiadania, kreują u swoich dzieci taką samą wizję świata.

Na wartościach jednak nie koniec.

Liczne badania dowodzą, że materializm dotyka w dużej mierze dzieci z rozbitych rodzin oraz tych, których wychowują emocjonalnie zdystansowani opiekunowie. Wzrastanie w atmosferze niepewności i mało efektywnego stylu porozumiewania się ze strony rodziców prowadzi do niskiego poczucia wartości u najmłodszych, a to z kolei pcha ich w szpony materializmu. Wszak przedmioty stają się rekompensatą emocjonalnych zaniedbań. Oczywiście chwilowo.

W napędzaniu chęci posiadania ogromny udział biorą reklamy. Telewizja i Internet sprzyjają materializmowi. I znów badania jasno potwierdzają, że najmłodsi izolowani od reklam pragną dużo mniej. Z kolei inne eksperymenty udowadniają, że nie tyle ekspozycja na treści reklamowe ma wpływ na rozwój materializmu, co ogólny poziom zadowolenia ze swojego życia. Szczęśliwi nie pragną wiele, bo czują się dobrze!

Nadmierna koncentracja na wartościach materialnych, którą rozwijamy w dziecku od wczesnych lat, powoduje u młodych ludzi spadek motywacji do podejmowania wyzwań, brak ambicji, ogranicza ich kreatywność i prowadzi do oczekiwania, że rodzice będą wspierali swoje dorosłe dziecko finansowo! Materialiści niechętnie angażują się w działania społeczne, nie interesują ich sprawy świata, kraju.

Nie róbmy krzywdy najmłodszemu pokoleniu i obdarowujmy je w sposób rozsądny i świadomy. Pokazujmy dzieciom, że największą wartość ma wspólnie spędzony czas. Uczulajmy też młodych na techniki manipulacji stosowane w handlu.

Pamiętajmy, że bez modnych zabawek dzieci wcale się nie nudzą, a uaktywniają własną pomysłowość. Lalka nie musi być klonem żywego niemowlaka. To dziecko ma ją „ożywić” własną wyobraźnią.

Zostaw Komentarz

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Ostatnie wpisy

Kleszcze

Kleszcze

Myśl o kleszczach pojawia się dopiero w okresie wakacji, tymczasem ze snu zimowego budzą się, gdy tylko temperatura w ciągu doby przekroczy 5 – 7 stopni i jest wilgotno. Ich aktywność związana jest z dobowymi wahaniami temperatury – największa rano i wieczorem, najmniejsza w południe, gdy jest najcieplej.

Latem nie stresuj się potem

Latem nie stresuj się potem

Dezodoranty to grupa preparatów o działaniu odświeżającym i  neutralizującym nieprzyjemne zapachy, zazwyczaj w postaci sprayu. Chociaż nie wpływają na redukcję ilości wydzielanego potu, często wystarczają, aby przez kilka godzin czuć się komfortowo. W swoim składzie zawierają środki niszczące bakterie obecne na skórze, głównie alkohol, triklosan, sole cynku, chlorheksydynę oraz składniki zapachowe.

Rower to jest to!

Rower to jest to!

W Polsce coraz łatwiej i bezpieczniej poruszać się jednośladem – w miastach i między nimi rozwijana jest sieć ścieżek rowerowych, dostępne są liczne aplikacje na telefon z mapami dla cyklistów, w mediach społecznościowych fani dwóch kółek zrzeszają się w grupach, w których polecają sobie ciekawe trasy i zawierają rowerowe znajomości.