Kulinarne powitanie jesieni

Sezonowość w kuchni jest intuicyjnym i najlepszym tropem pozyskiwania dobrodziejstw natury. Jesienią zatem stawiamy na produkty charakterystyczne dla naszej strefy klimatycznej, dzięki czemu czas od zerwania owocu lub warzywa do momentu jego spożycia będzie krótki, a potrawa naprawdę świeża i smaczna.

Co wybrać podczas zakupów? Wszystko, co ma kolory jesieni. Do tradycyjnych potraw na tę porę roku, jak i do nowych przepisów wybieraj: czerwone i zielone jabłka, złote gruszki, soczyste śliwki oraz marchew, buraki, pietruszkę, dynie w rozmaitych odmianach.

Wszystkie one nie dość, że o tej porze roku wyjątkowo jędrne i apetyczne, skutecznie będą wspierać organizm w walce z jesiennym przesileniem, czyli możliwym chwilowym spadkiem odporności w reakcji na zmieniającą się temperaturę.


Poranek możesz rozpocząć porządną dawką energii w jesiennym wykonaniu!

Wypróbuj owsiankę z gruszką i migdałami. Rozgrzeje, zapewni uczucie sytości, lecz nie ciężkości, i smakuje wspaniale.

Wszystko, czego potrzebujesz, to:

  • szklanka mleka,
  • 3 łyżki płatków owsianych,
  • łyżeczka siemienia lnianego,
  • gruszka i 3 łyżeczki płatków migdałowych,
  • łyżeczka syropu z agawy.

Zimne mleko po wlaniu do garnka wymieszaj ze zmielonym siemieniem lnianym. W momencie wrzenia dodaj płatki owsiane i gotuj przez ok. 3 minuty.

Po przelaniu na talerz dołóż pokrojoną w kostkę gruszkę, płatki migdałowe i polej syropem z agawy.


Klasyka gatunku, czyli rozgrzewająca zupa dyniowa.

Dynia to jesienne must have! Zawiera beta-karoten obniżający zły cholesterol, a także działa przeciwnowotworowo. Nie jest zbyt kaloryczna, dlatego bezkarnie możesz zjeść kilka dokładek.

Potrzebujesz:

  • Pół średniej wielkości dyni (ok. 500 g miąższu),
  • 2 duże marchewki i 2 bataty (lub 3-4 ziemniaki),
  • cebulę, oliwę, szklankę śmietanki kremówki 30% (ok. 200 g), a także
  • kilka kromek chleba, łyżkę masła, 2 listki laurowe, centymetr świeżego korzenia imbiru lub 1/3 łyżeczki mielonego, i jeszcze:
  • 1/3 łyżeczki cynamonu, 1/3 łyżeczki kardamonu, sól do smaku.

Obraną i pokrojoną w plastry dynię skrop oliwą i piecz w 180 stopniach przez ok. 45 minut. Upieczone kawałki oddziel od skórki. Pokroją w kostkę cebulę podsmaż na oleju.

Dołóż do tego dynię i obrane, pokrojone w kostkę marchewkę z batatami. Całość mieszaj, a następnie zalej litrem wody.

Po dodaniu listków, imbiru, cynamonu i kardamonu oraz soli duś pod przykryciem na małym ogniu przez ok. 30 minut, aż wszystkie warzywa zmiękną.

W tym czasie przygotuj grzanki. Miękkie warzywa zblenduj na gładki krem, wlej kremówkę i miksuj jeszcze chwilę. Całość zagotuj. Gotowe!

Chętni na więcej? Sprawdźcie, czym jest chowder kukurydziany i shepherd’s pie. Skosztujcie też zupy z pieczonej papryki i nie zapomnijcie o poczciwej szarlotce!

Jesień na talerzu rzeczywiście zachwyca😊

Zostaw Komentarz

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Ostatnie wpisy

Onkopaździernik

Onkopaździernik

Mimo że rak jawi się jako choroba nieuleczalna i śmiertelna, wykryty odpowiednio wcześnie i leczony jest do pokonania. W Polsce mówi się o 100 tysiącach ofiar nowotworów rocznie. Ten bezwzględny zabójca najchętniej atakuje nasze płuca, piersi, szyjkę macicy, jajniki, prostatę i jelito grube, a my zbyt często zapominamy o odpowiedniej profilaktyce.

Światowy Dzień bez Przemocy

Światowy Dzień bez Przemocy

Co to jest przemoc? Jest to każda sytuacja, w której agresor wykorzystuje swoją przewagę nad ofiarą. Polega na wywieraniu wpływu na proces myślowy, zachowanie lub stan fizyczny osoby pomimo braku przyzwolenia tej osoby na taki wpływ.

Pierwsze kroki do wzmacniania odporności na zimę

Pierwsze kroki do wzmacniania odporności na zimę

Jest cała gama zachowań, które od wieków pozwalają ludziom przetrwać zimę w zdrowiu. Nasi przodkowie nie analizowali tego dogłębnie, ponieważ ich wiedza była mniejsza. Współcześni Polacy mają coraz większą świadomość konieczności dbania o swoje zdrowie przez cały rok. Jak zatem wzmacniamy swoją odporność przed nadejściem niskich temperatur?