Elastyczne myślenie

Elastyczność to składowa skomplikowanego mechanizmu emocjonalnego, zależnego od czynników zewnętrznych oraz wewnętrznych – między innymi takich jak nastawienie wobec danego problemu.

Z tego powodu niektórym ludziom łatwiej radzić sobie z przeciwnościami losu.

Współczesna psychologia opracowała schemat cech, którymi charakteryzuje się elastyczność postaw i podejścia do rzeczywistości.

Zalicza się do nich:

  1. Defuzja, czyli umiejętność dystansowania się do własnych myśli. Naucz się, że nie wszystkie myśli produkowane przez umysł są prawdziwe. Zauważaj je, lecz nie trzymaj się ich kurczowo (zwłaszcza tych złych) i nie pozwól przejąć im kontroli przy podejmowanych decyzjach.
  2. Akceptacja – inaczej gotowość na myśli każdego rodzaju.
  3. Obecność – a więc zauważanie tego, co dzieje się tu i teraz oraz dostrzeżenie zarówno świata zewnętrznego jak i wewnętrznego (sygnały płynące z ciała).
  4. Punkt widzenia siebie jako kontekstu. „Ja jako kontekst” oznacza świadomość własnej świadomości i sprawia, że nie definiujemy siebie na podstawie jednej danej sytuacji.
  5. Wartości i zaangażowane działania. Wartości wyznaczają nam cel, a zaangażowanie się w działanie pozwala na wypracowanie nawyków, dzięki którym nie odejdziemy od wartości.

Elastyczność psychologiczną można rozwijać. Opiera się to przede wszystkim na systematycznej praktyce każdej z sześciu umiejętności. Nie zawsze jest to łatwe i oczywiste, dlatego warto skorzystać ze wskazówek specjalistów w tej dziedzinie. Swoją elastyczność psychologiczną doskonalimy, kiedy:

  • Spoglądamy na swoje myśli z dystansu, wybierając rzeczy dla nas ważne, bez względu na to, co te myśli podpowiadają.
  • Dostrzegamy, że mamy różne historie na temat siebie samych i staramy się nie patrzeć na siebie przez ich pryzmat.
  • Pozwalamy sobie na odczuwanie wszystkich emocji, nawet tych bolesnych, nie szukając natychmiastowego rozwiązania.
  • Kierujemy własną uwagą intencjonalnie, skupiając się na tym, co dzieje się tu i teraz, w nas i poza nami.
  • Wybieramy kierunki ważne dla nas samych i kierujemy swoje kroki w ich stronę.
  • Kształtujemy nawyki, które sprzyjają tym wyborom i angażujemy się w działanie.

Badania dowodzą, że elastyczność psychologiczna to umiejętność  wspierająca zdrowie psychiczne i fizyczne.

Wykazano jej pozytywny wpływ na funkcjonowanie osób z przewlekłym bólem oraz chorujących na cukrzycę i depresję.

Elastyczność psychologiczną można rozwijać podczas psychoterapii jak i samodzielnie.

Zachęcamy Was do tej praktyki.

 

 

 

 

Zostaw Komentarz

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnie wpisy

Bezpieczne wakacje-poradnik

Bezpieczne wakacje-poradnik

Wakacje to zawsze wyczekiwany czas radości i zabawy oraz zasłużonego wypoczynku dzieci, młodzieży i całych rodzin. Na dwa letnie miesiące przypada najwięcej wyjazdów, wypoczynku na łonie natury, w górach i nad wodą. Bez względu na to, gdzie i z kim planujesz spędzić wakacyjny urlop, zadbaj o bezpieczeństwo swoje i bliskich.

Jak dbać o skórę latem

Jak dbać o skórę latem

Tak jak dbamy o ulubione ubrania, pielęgnując je odpowiednimi środkami piorącymi, susząc w zalecany sposób, powinniśmy też zadbać o nasze naturalne okrycie – skórę. Zwłaszcza latem, gdy bardzo często odsłaniamy jej znaczne fragmenty i tym samym narażona jest na szkodliwe działanie słońca.