Tlenoterapia. Wsparcie układu oddechowego

1. Co to takiego

Tlenoterapia – jest to metoda leczenia, która polega na zwiększeniu stężenia tlenu w wdychanym powietrzu przez pacjenta. Dzięki czemu tlen przedostaje się do większej liczby pęcherzyków płucnych. A to z kolei umożliwia osiągnięcie i utrzymanie prawidłowego poziomu saturacji krwi. Stosuje się ją przy kuracji niewydolności oddechowej, która może wystąpić przez długotrwałe choroby układu oddechowego, ale także z przyczyn poza płucnych. Dlatego bardzo ważne jest kontrolowanie utrzymywania przez organizm odpowiedniej saturacji, która powinna się kształtować na poziomie powyżej 90%. Kontrolować go można poprzez stosowanie pulsoksymetru.

1. Rodzaje tlenoterapii

Wyróżniamy dwa rodzaje tlenoterapii:

-Tlenoterapia bierna- Pacjent pozostaje świadomy i sam wdycha powietrze, które jest wzbogacone w tlen. Może być stosowana w warunkach domowych. Używamy tutaj m.in. koncentratory tlenu.

-Tlenoterapia czynna- Jest stosowana w ciężkich przypadkach, zwłaszcza gdy pacjent jest nieprzytomny lub ma problemy z samodzielnym oddychaniem. Wtłaczana jest mechanicznie odpowiednia mieszanina gazów. Używamy tutaj m.in. respiratorów.

1. Jakie są wskazania do tlenoterapii

Jednym ze wskazań jest stan ostrej niewydolności oddechowej, która może być rezultatem zadławień, sepsy, niedrożności dróg oddechowych, wstrząsu lub choroby.

Objawy niewydolności oddechowej

– występowanie duszności

– utraty przytomności

– brak apetytu

– problemy z koncentracją

– problemy z zasypianiem

– gorsza tolerancja wysiłku fizycznego

– zwiększona potliwość i drżenie

– występowanie sinicy

Może być również stosowana w przypadku łagodzenia objawów przewlekłej niewydolności oddechowej, której powodem może być przewlekła obturacyjna choroba płuc (POChP) powodowania głównie przez nałóg palenia papierosów, mukowiscydoza, choroby nowotworowe, astma, a nawet otyłość lub COVID-19.

1. Dlaczego warto korzystać z tlenoterapii

Tlenoterapia niesie ze sobą wiele korzyści m.in. takich jak:

– Dotlenia narządy dzięki czemu poprawia się sprawność psychofizyczna

– Wpływa na lepsze samopoczucie

– Zmniejsza wystąpienie zaburzeń oddychania

– Poprawia jakość snu

– Łagodzi przebieg i spowalnia postęp przewlekłych chorób płuc

– Zmniejsza ilość hospitalizacji.

Pamiętaj, że zbyt niski poziom natlenienia krwi może być śmiertelnie niebezpieczny, dlatego warto zadbać o swoje zdrowie.