Jesienny kociołek, czyli co jeść, aby nie marznąć i nie chorować

Wzmacnianie odporności jesienią polega na dostarczaniu organizmowi odpowiedniego pożywienia w regularnych odstępach czasu. Właściwie zbilansowana jesienna dieta to skuteczna naturalna ochrona przed przeziębieniami i spadkiem formy.

W tym tekście podpowiadamy, które produkty i dlaczego przyczyniają się do budowania odporności, czyli co jeść w okresie jesienno-zimowym, aby było nam ciepło i zdrowo.

Moc jedzenia

Każda żywność zawiera w sobie substancje bioaktywne, które zwiększają pobudzanie przeciwciał i leukocytów, jak również uaktywniają makrofagi, czyli stymulują odporność organizmu. Niektóre grupy produktów są szczególnie bogate w te cenne substancje.

Najbardziej wartościowe w budowaniu odporności systemu immunologicznego są produkty ze sporą zawartością witaminy C. Laur pierwszeństwa należy się czarnej porzeczce – zawiera ona aż 182,2 mg kwasu askorbinowego na 100 g owoców. Następna w tej grupie to natka pietruszki, czerwona i zielona papryka, a po nich: szpinak, kalarepa, kalafior i owoce cytrusowe.

Ze względu na ograniczoną dostępność świeżych owoców jesienią świetnie sprawdzają się przetwory przygotowane latem – dżemy, powidła i soki. Bogata w witaminę C papryka to z kolei baza rozgrzewającej potrawy, jaką jest lecho. Z pozostałych cennych dla wzmacniania odporności warzyw gotujmy smaczne zupy.

Chemia na talerzu?

Ależ tak! Jednak tylko ta zdrowa. Siarczki organiczne to nasza broń w walce z bakteriami i grzybami – działają jak naturalne antybiotyki. Znajdziemy je w warzywach cebulowych takich jak: czosnek, por, szczypiorek i cebula. Włączenie ich do codziennego jadłospisu nie stanowi jakiegoś szczególnego wyzwania, jako że produkty te są przecież podstawą rodzimej kuchni. Przypominamy, że cebula i por rewelacyjnie sprawdzają się jako bohaterowie jesiennych zup-kremów.

Cynkowy pancerz

Niedobory cynku w szczególny sposób  zwiększają podatność na infekcje, a także hamują wzrost, gojenie się ran i powodują brak łaknienia. Nie dopuszczajmy do takich deficytów w organizmie i jedzmy regularnie grochówkę, białą fasolę i orzechy, jak również wołowinę i inne czerwone mięsa.

Kiszona bomba witaminowa

Obecne w kuchni polskiej od wieków, przygotowywane latem kiszonki stanowią naturalną i niezwykle skuteczną bombę witaminową. Proces kiszenia to rozpad cukrów prostych do postaci kwasu mlekowego i wytworzenie się szczepów probiotycznych, które w procesie fermentacji namnażają sporą ilość witaminy C. Nie mylmy dobroczynnego kiszenia z kwaszeniem, które jest tylko podprawianiem cukrem i octem!

Mleko o zwiększonej wartości odżywczej

Podobnie jak w przypadku ogórków czy kapusty i mleko staje się bardziej wartościowe dla naszego organizmu, gdy poddamy je procesowi fermentacji. Maślanka, kefir, jogurt i mleko acidofilne  dzięki zawartym w nim bakteriom mają właściwości hamowania rozwoju patogenów i stymulują wzrost dobroczynnej flory jelitowej.

Jeśli ryby, to te tłuste

Nienasycone kwasy tłuszczowe nasilają odpowiedź immunologiczną na patogeny, a więc chronią przed infekcjami. Tłuste ryby to klasyka naszych stołów – śledź pod rozmaitymi postaciami, makrela, tuńczyk. Sięgajmy też po sardynki i łososia!

Ciepło i odporność w zasięgu naszych możliwości

Przemyślana jesienna dieta to produkty i dania, które poza walorami smakowymi,  dają ciepło i nieustannie podbudowują naszą odporność.  Nie jest wymagająca i odkrywcza, bo wszystkie wymienione produkty należą do tradycyjnej kuchni polskiej i stale przewijają się  w naszym menu. Najważniejsze, by mieć większą świadomość substancji bioaktywnych i kierować się nią przy planowaniu posiłków podczas jesienno-zimowych miesięcy

Zostaw Komentarz

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Ostatnie wpisy

Onkopaździernik

Onkopaździernik

Mimo że rak jawi się jako choroba nieuleczalna i śmiertelna, wykryty odpowiednio wcześnie i leczony jest do pokonania. W Polsce mówi się o 100 tysiącach ofiar nowotworów rocznie. Ten bezwzględny zabójca najchętniej atakuje nasze płuca, piersi, szyjkę macicy, jajniki, prostatę i jelito grube, a my zbyt często zapominamy o odpowiedniej profilaktyce.

Światowy Dzień bez Przemocy

Światowy Dzień bez Przemocy

Co to jest przemoc? Jest to każda sytuacja, w której agresor wykorzystuje swoją przewagę nad ofiarą. Polega na wywieraniu wpływu na proces myślowy, zachowanie lub stan fizyczny osoby pomimo braku przyzwolenia tej osoby na taki wpływ.

Kulinarne powitanie jesieni

Kulinarne powitanie jesieni

Sezonowość w kuchni jest intuicyjnym i najlepszym tropem pozyskiwania dobrodziejstw natury. Jesienią zatem stawiamy na produkty charakterystyczne dla naszej strefy klimatycznej, dzięki czemu czas od zerwania owocu lub warzywa do momentu jego spożycia będzie krótki, a potrawa naprawdę świeża i smaczna.