Noworoczne planowanie – jakie badania

W miejsce nierealnych, przerastających nas najczęściej postanowień noworocznych na początku stycznia warto postawić po prostu na diagnozę własnego stanu zdrowia, czyli kompleksową profilaktykę.

Zaczynamy od morfologii krwi, która jest dziś podstawowym elementem profilaktyki zdrowotnej pozwalającym ocenić ogólną kondycję naszego organizmu. Wykonujemy ją raz w roku. Przychodzimy na czczo!

Cukier, czyli poziom glukozy we krwi

Badanie to służy wykryciu cukrzycy typu 1 i 2, która jest chorobą metaboliczną polegająca na upośledzeniu produkcji insuliny przez komórki trzustki. Cukier badamy przynajmniej raz do roku, a na badanie przychodzimy rano, na czczo.

Ogólne badanie moczu

Tak samo jak morfologia to badanie jest elementarną profilaktyką zdrowotną wykonywaną raz do roku. Analiza moczu dostarcza wielu informacji na temat funkcjonowania organizmu. Wynik badania jest wiarygodny tylko pod warunkiem prawidłowego pobrania próbki moczu. Powinien to być środkowy strumień porannego moczu zebrany do specjalnego, wyjałowionego pojemnika.

Przed oddaniem moczu dokładnie umyj okolice intymne, a podkładając pojemnik uważaj, aby nie dotykał skóry.

Przegląd stomatologiczny

Próchnica to nie tylko problem estetyczny! Unikanie leczenia zębów może dać powikłania w postaci kłębuszkowego zapalenia nerek, reumatoidalnego zapalenia stawów czy zapalenia mięśnia sercowego.

Stan uzębienia kontroluj dwa razy do roku, a przed wizytą dokładnie umyj zęby, przestrzenie międzyzębowe dodatkowo wyczyścić nitką dentystyczną.

Lipidogram

To inaczej profil lipidowy. Pozwala ocenić stężenie frakcji HDL jak i LDL w organizmie, a także poziom trójglicerydów. Nieprawidłowy wynik powinien być ostrzeżeniem i zachętą do zmiany nawyków żywieniowych i podjęcia aktywności fizycznej.

Dorośli po 20. roku życia badają się co 3-5 lat, a osoby po 60. roku życia – raz do roku.

Próby wątrobowe

Pry ocenie kondycji wątroby najistotniejszy jest poziom enzymów wywarzanych przez komórki wątrobowe: aminotransferazy asparaginianowej (AST, AspAT, GOT), aminotransferazy alaninowej (ALAT, ALT, GPT), fosfatazy alkalicznej (ALP) oraz gamma-glutamylotanspeptydazy (GGTP, gamma-GTP).

Badanie wykonuj raz do roku, na czczo.

Badanie EKG (elektrokardiografia)

Ocenia czynność skurczową serca i dzięki niemu można wykryć chorobę układu sercowo-naczyniowego na wczesnym etapie rozwoju oraz wdrożyć odpowiednie leczenie.

Dorośli po 40. roku życia badają się raz na rok.

Badanie densytometryczne (badanie gęstości kości)

Zalecane dla dorosłych po 50. roku życia raz na dwa lata, wykonywane przy użyciu promieni rentgenowskich.

Profilaktyka przeciwnowotworowa dla kobiet:

konsultacja ginekologiczna, USG ginekologiczne, cytologia, badanie palpacyjne piersi, USG piersi, mammografia.

Profilaktyka przeciwnowotworowa dla mężczyzn;

badanie gruczołu krokowego (prostaty), badanie poziomu PSA.