Czytanie dzieciom a ich rozwój społeczny

Czytanie dzieciom a ich rozwój społeczny

Dawniej głośne czytanie najmłodszym było najzwyklejszą codzienną czynnością, naturalnym sposobem stymulowania rozwoju maluchów, kształtowania ich wrażliwości, wypełniania czasu oraz zacieśniania więzi z opiekunami.

Nikt nie musiał o tym przypominać ani wypunktowywać korzyści płynących z tej aktywności.

Dziś – w gąszczu cyfrowych atrakcji i bodźców, którymi stymulowane są dzieci od pierwszych chwil życia, warto uzmysłowić sobie, że ludzkość naprawdę nie wymyśliła dotąd lepszej zabawy niż czytanie książek. Doskonała rozrywka w każdym wieku, a na początku drogi człowieka przynosząca korzyści takie jak:

  1. Rozwój emocjonalny. Głośne czytanie dzieciom buduje i zacieśnia więzi. Mały słuchacz czuje się dowartościowany poświęceniem mu uwagi oraz ma możliwość zauważenia własnych emocji, opowiedzenia o nich i poradzenia sobie z tym, co czuje. Bardzo pomocne okazują się baśnie, czyli bajki magiczne, bajki terapeutyczne i opowiadania.
  2. Rozwój umysłowy. Słuchanie czytanego tekstu uczy najmłodszych skupiania uwagi oraz koncentracji. Stymuluje myślenie przyczynowo-skutkowe oraz krytyczne. Wzbogaca zasób słownictwa i rozwija kulturę słowa. Poszerza wyobraźnię jak nic innego.
  3. Rozwój moralny. Gdzie jak nie w literaturze młody odbiorca dostanie tyle przykładów dobrych i złych zachowań oraz ich konsekwencji? Rozróżnianie dobra od zła oraz utrwalanie wiedzy o uniwersalnych wartościach to cenna lekcja, którą funduje dzieciom głośne czytanie.
  4. Rozwój społeczny. Zapoznawanie dziecka z różnymi tekstami pokazuje mu ludzi w rozmaitych sytuacjach, z ich problemami. Stanowi zachętę do odkrywania świata i jest pierwszym krokiem w jego czytelniczej przygodzie.

 

Aby realnie wpłynąć głośnym czytaniem na rozwój swojego malucha, warto wykorzystać kilka praktycznych wskazówek:

  1. Czytanie musi stać się rytuałem. Codziennie poświęcajcie na to minimum 20 minut.
  2. Głośne czytanie to interpretacja utworu. To, jak przedstawisz dziecku tekst, wpłynie na jego odbiór. Czytający ma na sobie sporą odpowiedzialność ?
  3. Dostosuj tekst, porę i sposób czytania do wieku odbiorcy i okoliczności. To nie tylko wieczorny rytuał przed snem!
  4. Pamiętaj, że głośna lektura pociąga za sobą interakcję – bądź gotów na pytania swojego słuchacza i rozmowę, która się wywiąże.
  5. Dziecko może potrzebować przepracowania danego tekstu, dlatego będzie chciało ponownej i ponownej lektury. Czytaj tyle razy, ile jest potrzebne Twojemu Małemu Odbiorcy ?
  6. Opanowanie przez dziecko umiejętności czytania wcale nie wyklucza kontynuacji rytuału wspólnej głośnej lektury. To przepiękna integracja. Jednak nie wyręczaj dziecka w samodzielnym czytaniu szkolnych tekstów ?

 

Bawcie się w czytanie zawsze!

Zostaw Komentarz

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnie wpisy

Higiena psychiczna w okresie jesienno-zimowym

Higiena psychiczna w okresie jesienno-zimowym

Jesienne przesilenie odciska na nas piętno zarówno w wymiarze psychicznym, jak i fizycznym. Odczuwamy znaczne spadki energii, częściej jesteśmy senni, a także trudniej jest nam się skupić na wykonywanych zadaniach. Stajemy się bardziej podatni na rozdrażnienie, wahania nastroju, a także różnego rodzaju lęki.

Dieta na dobrą pamięć- co jeść, aby dobrze przyswajać wiedzę

Dieta na dobrą pamięć- co jeść, aby dobrze przyswajać wiedzę

Nie od dziś wiadomo, że dla dobrego funkcjonowania całego organizmu konieczna jest mądra, zbilansowana dieta. Dobór odpowiednich składników odżywczych i produktów żywieniowych ma więc też znaczący wpływ na pracę układu nerwowego, w tym mózgu. Właściwe odżywianie wspomaga funkcjonowanie tego narządu i jest w stanie poprawić funkcje poznawcze, a tym samym usprawnić zdolności zapamiętywania oraz zwiększenia koncentracji.

Pregoreksja – co to takiego?

Pregoreksja – co to takiego?

Pregoreksja to wielkie zagrożenie zarówno dla kobiety w ciąży, jak i dla nienarodzonego dziecka. Niebezpieczeństwo wynika głównie z ogromnych niedoborów składników odżywczych, mineralnych i witamin powstających wskutek niedożywienia, głodzenia się lub stosowania środków przeczyszczających.